Högt FSH men fick ångest av östrogenplåster

Östrogenplåster
Hej! Jag är 49 år och har fått svar från Gyn att jag har höga värden på FSH/LH så jag fick Estradot 25 har Mirena-spiral sedan innan. Mådde bra de första två veckorna men fick sedan tredje veckan ett stort ångestpåslag. Försökte härda ut men när jag bara ville dö tog jag bort plåstret. Nu har det gått 4 dagar sedan dess och är mer stabil men ej helt. Funderar på samspelet mellan gestagenet och östrogenet? Sover dåligt, vaknar ofta, kissar mycket, viktuppgång, orkeslös, låg, inga värmevallningar men varmt/kallt på nätterna, svettas dock inte. Jag har inte heller torra slemhinnor och sexlusten är helt ok. Ska jag ta ut spiralen, använda progesteronkräm? Testosteron? DHEA? Snälla hjälp mig, rådvill!!
Hej! Det kortfattade svaret är att du har fått en alldeles för låg dos av östrogen. Du är precis i början av klimakteriet och då har man inte nödvändigtvis lågt östrogen hela tiden utan problemet är att det är instabilt. Det går upp och ner och upp och ner som en berg-o-dalbana. Det gör hela nervsystemet tokigt och du får stresspåslag, dvs adrenalinpåslag, och det kan ge en rad obehagliga symtom. Ångest av östrogen är inte en ovanlig biverkning när dosen är för låg. Det här har bara med östrogen att göra, och inget med varken progesteron, testosteron eller DHEA.

 

******
Logga in för att se resten av innehållet. Inte medlem? Bli det här - helt gratis.