Hormoni – Allt om progesteronkräm

Sök innehåll

Logga in

Email:
Password:
Remember   

Forgot Password

Inte medlem än? Registrera dig här

Medlemskap är gratis! Här kan du läsa mer om varför vi tycker att du ska bli medlem på Hormoni :-)

Varför du ska bli medlem

Tagg: jod

Varm som en kamin

Hej.

Jag är 47 år och opererade bort min livmoder 2008. Har en äggstock kvar vilken tydligen är aktiv enligt FSH som låg på 4.1. Mitt progesteron låg på 12. Östradiolet låg på 199. Vad ska jag göra?

Har haft kontakt med dig förut. Fick Femanest för ett år sedan och mådde illa. Även av Estradot. Mina problem är att jag är som en kamin. Ständigt varm och svettig.

Continue Reading »

Misstänker feldiagnos (hypotyreos och depression)

Hej! Jag undrar om det finns något att göra för min hormonella ohälsa? Är 47 år och har mått väldigt dåligt från och till i ca 5 år.

Från början fick jag prova Levaxin för de trodde på VCT att jag kanske hade hypotyreos då mitt T4 var ganska lågt 11(ref 9-22) och TSH var 4.5 Dessa värden har svajat under dessa år, med olika doser och även utan Levaxin. Jag mår lika dåligt oavsett vad värdena visar.

Fick depressionsdiagnos, SSRI och har trappat in och ut olika doser och preparat och dessa har inte heller hjälpt. Äter nu ingen depressionsmedicin och inget Levaxin. Tar nu kosttillskott med torkad svinsköldkörtel, äter B12, GlycOmega och en multivitamin. Jag tror inte att jag är rätt diagnostiserad.

Mitt östrogen är lågt sägs det och mensen tar långa uppehåll nuförtiden. Trodde att den var borta men nu kom den efter 1,5 år!

Jag har värk i fingrar, handleder och fotleder, stel i leder och muskelfästen, är ständigt trött och har ingen lust till saker, ingen sexlust, ledsen och låg, svullen och fet, tappar massa hår och har torr hud.

Mina bröst har växt, det ena till det dubbla, så det är nu större och det är svårt att hitta bh.

Jag vet inte vad jag ska göra, står inte ut! Kan du hjälpa mig? Grundproblemet kan ju  inte vara depression men jag blir ju deppig av allt detta!

Continue Reading »

Stora levrade blodklumpar vid mens

Jag är nyligen fyllda 40 år och har försökt bli gravid i 4,5 år. Har gjort 3 IVF-behandlingar där en av dem resulterade i ett tidigt missfall. Har därutöver aldrig varit gravid.

Har ätit p-piller i många år fram till för 4,5 år sedan. Både innan jag började med p-piller (då var jag i tonåren) och därefter har jag haft mycket smärtsamma menstruationer (har ibland haft svårt att stå upprätt och ibland svimmat), rikliga blödningar samt akne.

Jag har även sedan jag slutade med p-piller haft småblödningar/spottings varje månad med start ca en vecka efter ägglossningen fram till mensen börjar. Dessutom migrän varje månad vid mens. Jag har även konstaterad underfunktion i sköldkörteln sedan 2 år tillbaka och medicinerar med Levaxin.

Jag provade för första gången den gångna månaden progesteronkräm (ungefär en ärtas storlek både morgon och kväll) och blev orolig när jag under mensen blödde ut stora levrade blodklumpar (för övrigt märkte jag ingen större skillnad i ovan nämnda symtom mer än möjligtvis mer akne än vanligt samt att jag kände mig illamående). Vad beror de stora levrade blodklumparna på? Kan det ha med östrogendominans att göra? Kan/bör jag fortsätta med progesteronkräm framöver?? Tacksam för svar!

Continue Reading »

Viktökning och vallningar efter bröstcancer

Hej. Jag insjuknade i östrogenbetingad bröstcancer hösten 2009. Då var jag 50 år gammal. Jag har fyra barn som jag fått mellan 24 år och 32 år. Ammade dem alla länge. Lever i övrigt hälsosamt.

Hade inte kommit i klimakteriet då och enligt gynekologens fsh-test var klimakteriet långt i framtiden ännu då. Efter operation fick jag 16 ggr strålbehandling men slapp cytostatica. Sen åt jag Tamofen (Tamoxifen i Sverige) och efter två år började helvetet. Jag gick upp i vikt 15 kg på 1,5 år, sov inte på nätterna och svettades som en galning. Jag fick lämna medicinerna 1/2 år före planerat men jag svettas fortfarande. Sömnen har blivit bättre men kilona sitter kvar. VAD kan jag göra för att få ett lite lättare liv.

TACKSAM!

Continue Reading »

Jag får inte längre mens efter uppehållet med ProgesterAll

Fråga:
Jag är 50 år och jag har haft problem med vallningar och sömnproblem i perioder i ett par år. Vad jag minns så har jag varit väldigt känslig för hormonnivåer och haft väldigt ont i brösten från ägglossning och fram till mens. Och nu de senaste åren har jag haft ont i brösten nästan jämt. (Jag har väldigt knöliga bröst med mycket cystor).

Sen hittade jag ProgesterAll och mina vallningar blev mycket bättre, brösten blev lite bättre och jag kunde sova bra också. Sen kom en period när progesteronet inte räckte längre, utan jag fick hjälp av min gynekolog att få Estradotplåster. Jag tar 25 mikrogram och jag klarar mig hyfsat på det och ca 30-40 g progesteronkräm.

Men det har gått i perioder och under 6 mån förra våren så fick jag så ont i brösten att jag slutade helt med både östrogen och progesteron. Det gick väldigt bra och jag fick mens regelbundet. Mina egna nivåer kanske höjdes?

Sen återkom alla besvär i september och jag började igen. Men förut när jag gjorde 14 dagars upphåll med krämen så fick jag mens. Det får jag inte längre? Är det så att jag har kommit in klimakteriet och skulle behöva använda krämen längre? Samtidig så har jag fått ännu ondare i brösten just nu och det känns som om 25 mikrogram kanske är för mycket just nu?

Det verkar vara väldigt upp och ner och jag får ingen riktig rätsida på hur jag ska dosera. Hoppas du har ett råd.

Continue Reading »

Top