Hormoni – Allt om progesteronkräm

Sök innehåll

Logga in

Email:
Password:
Remember   

Forgot Password

Inte medlem än? Registrera dig här

Medlemskap är gratis! Här kan du läsa mer om varför vi tycker att du ska bli medlem på Hormoni :-)

Varför du ska bli medlem

Tagg: akne

Kan tonåringen ta lite ProgesterAll?

Bästa Sylvia, Har fått så bra råd av dig när det gäller mina problem, hoppas du har tips för min snart 14-åriga dotter också.

Hon har haft mens sedan hon var elva o ända sen första gången har det varit regelbundet o nästan utan smärta. Sedan i vintras har hon mer oregelbunden mens, har fått mycket acne, ridbyxlår o hon känner sig håglös o lite ledsen ca en vecka innan mens. Har hon östrogenöverskott? Kan jag ge henne lite av min ProgesterAll? Hur mycket i så fall?

Kan säga att jag själv hade så i tonåren o senare kom mycket smärtsam mens vilket efter många år visade sig va endometrios på många ställen t o m i tarmen (operation så klart). Vill inte att min dotter ska gå samma öde till mötes. Läkare vill skriva ut p-piller men det känns inte aktuellt alls i första hand. Tacksam för svar.

Continue Reading »

Slutat med p-piller men ännu inte fått tillbaka mensen

Hej! Jag är mycket intresserad av att prova progesteronkrämen. Saken är den är jag för 3 månader sedan slutat med p-piller och ännu inte fått tillbaka mensen. Efter att ha läst instruktioner får jag inget svar på när och hur jag ska använda den om mensen inte kommit igång. Har du något tips?

Anledningen är bland annat att jag har problem med min hy, där problemen sitter kring hakpartiet vilket jag tolkar som hormonell obalans. Jag har fått bra hjälp av min hudterapeut och också gjort hårmineralanayls men det hjälper inte till 100%. Har också fundering på salivtest? Kan du rekommendera något?

Tack för en bra sida!

Continue Reading »

Högt testosteron och svår akne

Hej! Har inga direkta problem med håravfall men har ökade testosteronhalter och får därmed akne (svåra bölder) som ger fula ärr.

Trodde det skulle bli bättre med åren men är nu 44. Ätit p-piller Diane men vill inte fortsätta då de ger svåra biverkningar bl.a. total avsaknad av sexlust.

Har provat Sabamin i 4 månader utan någon direkt effekt. Tar en tablett (320 mg) till kvällen, har också hört att jag har för lite gulkroppshormon. Vad skall jag göra? Öka Sabamindosen? Eller kombinera med ProgesterAll? Eller kanske gå till läkare och få utskrivet Spironolakton? Eller dämpar de också sexlust? Har också hört talas om Procomb total för hormonbalansen. Vet du något om det? Tacksam för svar. Blir tokig snart. Lagt så mycket pengar på kosttillskott och krämer och rengöringar.

Continue Reading »

Top