Hormoni – Hormoner i Harmoni

Sök innehåll

Logga in

Email:
Password:
Remember   

Forgot Password

Inte medlem än? Registrera dig här

Medlemskap är gratis! Här kan du läsa mer om varför vi tycker att du ska bli medlem på Hormoni :-)

Varför du ska bli medlem

Arkiv för maj, 2014

Kan progesteron hjälpa mot illamående?

Fråga:
Jag har kanske lite ovanliga PMS-besvär. Jag är nämligen illamående i 10 dagar för mens.

Är idag 41 år och födde mitt första barn för 5 år sedan. Innan dess åt jag minipiller Cerazette och mådde hur bra som helst. Har provat att äta minipiller efter min andra graviditet men det hjälper inte mot illamåendet.

Vad jag förstår så innehåller minipiller endast progesteron, och eftersom minipiller inte hjälper, så undrar jag om det är värt för mig att testa progesteronkräm?  Har du hört andra som har mina PMS besvär, med illamående?

Continue Reading »

Progesteronkräm efter ägginsättning

Av den 12 maj, 2014 i Fertilitet, Frågor & Svar med Inga kommentarer

Fråga:
Hej, Har beställt hem Progesterall-krämen efter att jag börjat läsa om att för lite progesteron kan vara orsaken till barnlöshet.

Har gjort IVF senaste 1,5 åren men fortfarande ingen fullgången graviditet. Har endast behövt en behandling då de fick ut sex ägg där alla embryon blev toppägg enligt deras skala. Så ett färskt ägg blev insatt efter äggplock och 5 till frysen. Andra försöket med fryst ägg ledde till graviditet men missfall i v.8. Har testat ytterligare två frysägg men ingen graviditet.

Har även blivit gravid en gång på naturlig väg men även det slutade i missfall. Har nu endast två ägg kvar i frysen och tänkte göra ett nytt försök och detta i samband med Progesterall-krämen.

Min fråga är, ska jag börja med krämen samma dag ägglossningsstickan visar positivt utslag eller några dagar senare? Det frysta ägget sätts in 3 dagar efter utslag på stickan och jag går inte på några hormoner då det är fryst ägg.

Min andra fråga är exakt hur många mg ska jag använda per dag? 20mg eller 40mg? Continue Reading »

Jag får inte längre mens efter uppehållet med ProgesterAll

Fråga:
Jag är 50 år och jag har haft problem med vallningar och sömnproblem i perioder i ett par år. Vad jag minns så har jag varit väldigt känslig för hormonnivåer och haft väldigt ont i brösten från ägglossning och fram till mens. Och nu de senaste åren har jag haft ont i brösten nästan jämt. (Jag har väldigt knöliga bröst med mycket cystor).

Sen hittade jag ProgesterAll och mina vallningar blev mycket bättre, brösten blev lite bättre och jag kunde sova bra också. Sen kom en period när progesteronet inte räckte längre, utan jag fick hjälp av min gynekolog att få Estradotplåster. Jag tar 25 mikrogram och jag klarar mig hyfsat på det och ca 30-40 g progesteronkräm.

Men det har gått i perioder och under 6 mån förra våren så fick jag så ont i brösten att jag slutade helt med både östrogen och progesteron. Det gick väldigt bra och jag fick mens regelbundet. Mina egna nivåer kanske höjdes?

Sen återkom alla besvär i september och jag började igen. Men förut när jag gjorde 14 dagars upphåll med krämen så fick jag mens. Det får jag inte längre? Är det så att jag har kommit in klimakteriet och skulle behöva använda krämen längre? Samtidig så har jag fått ännu ondare i brösten just nu och det känns som om 25 mikrogram kanske är för mycket just nu?

Det verkar vara väldigt upp och ner och jag får ingen riktig rätsida på hur jag ska dosera. Hoppas du har ett råd.

Continue Reading »

Mina besvär har kommit tillbaka

Fråga:
Jag är 50 år gammal och mina övergångsbesvär började i 45-årsåldern. Besvär som humörsvängningar, vallningar, svettningar nattetid, orolig och dålig sömn.

För ca 2 år sen började jag med Progesterall, låg dos 20mg/dag och besvären avtog för att sen för ca 1 år sen bli sämre igen. Då ökade jag dosen dag 12-17 till 30mg och dag 18-27 till 40mg. Började även med Taurin 2 tabl./dag a 500mg.

Det har funkat jättebra fram till nu, men besvären har kommit tillbaka. Vad ska jag göra nu? Öka/minska dosen? Prova nåt annat? Tack för en bra sida.

Continue Reading »

Jag får inte till det med krämen längre

Fråga:
Jag är 49 år och fick bra hjälp av Progesterallkrämen för mina smärtande, svällande och ömmande bröst. Har också haft stor och belastande stress som påverkat hela metabolismen men blivit hjälpt av att göra kostförändringar.

Nu får jag plötsligt inte ”till det” lika bra längre. Mensen har blivit mer oregelbunden. Jag försöker vänta in den och startar med krämen. Men får blödning innan jag ska sluta efter de 14 dagarna.

Efter ett tag struntade jag i mensen och tog krämen trots mellanblödningar (som är tunnare, brunaktiga och ibland illaluktande) som man ska i 14 dagar och göra uppehåll 14. Men det känns inte bra.

Dessutom har brösten börjat smärta och svullna igen. Och detta är så otrevligt. Ska förstås göra en intensivsatsning igen på kosten –kanske har slarvat lite mycket, men undrar om jag kan ändra krämens dosering på något sätt.
Continue Reading »

Läkare som skriver ut bioidentiska hormoner

Fråga:
Hej, jag undrar om jag kan få namn och telefonnummer till läkare som skriver ut bioidentiska hormoner?

Svar:

Alla gynekologer i Sverige skriver redan ut bioidentiskt östradiol eftersom det är vad som finns i nästan alla hormonersättningspreparat. Däremot skriver knappt någon ut bioidentiskt progesteron tillsammans med östrogenet.

Continue Reading »

Ätit Cerazette i 10 år och varit nedstämd lika länge

Fråga:
Jag är snart 43 och har ätit Cerazette i ca 10 år. För att göra en lång historia kort har jag under den tiden känt mig nedstämd. Men jag har också gått igenom mycket psykisk påfrestning med skilsmässa och lever nu ensam med två barn och ganska stor press.

Har vid tre tillfällen fått antidepressiv medicin utskriven men vill nu inte ta dem pga rädsla för biverkningar. Har läst din artikel i Amelia och även på nätet om biverkningar av Cerazette och börjar fundera hur stor påverkan de har på mitt mående. Jag slutar äta dem nu och ser vad det gör.  Kan jag även prova med progesteronkräm?

Eller ska jag vänta och se? Vet inte om jag har börjat få övergångsbesvär då jag pga pillrena inte haft blödningar alls. Jag har dock ibland nattliga svettningar och upplever att jag har väldiga svängningar i humöret även om min nedstämdhet alltid finns där. Vet inte riktigt vad som är vad och vad som ev är depression och min livssituation eller kanske också hormoner som påverkar.

Hoppas på svar!

Continue Reading »

Är jag överkänslig för progesteron?

Fråga:
Kan man vara överkänslig för progesteron eller gestagen? Jag tål inte p-piller och progesteronkrämen funkar inte heller på mig. Hur ska jag dosera?

Svar:

En del kvinnor har en kraftig form av PMS (PMDD) som innebär att de är överkänsliga för fysiologiska nivåer av progesteron, dvs de mängder man bildar själv efter ägglossning.

Egentligen är det inte progesteronet i sig som dessa kvinnor inte tål utan neurosteroiden allopregnanolon som är en nedbrytningsprodukt av progesteron. Den fungerar nämligen som en signalsubstans. Normalt är allopregnanolon lugnande men hos kvinnor med PMDD verkar den istället stimulerande när den förekommer i de nivåer som bildas efter ägglossning. Först när dosen blir mycket högre infinner sig den normala lugnande effekten.

Kvinnor med PMDD mår därför hemskt efter ägglossning men i allmänhet mycket bra under den senare delen av graviditet då man har mycket höga nivåer av progesteron. Vid PMDD är det också vanligt att man inte tål några former av syntetiskt progesteron (gestagen) som p-piller och spiral.

Det finns intressant svensk forskning om den paradoxala effekten hos progesteron/allopregnanolon, bla från Umeå Universitet.

Riktigt progesteron kan fungera bra vid den här typen av PMS men det gäller som sagt att hitta rätt dosering så ta i ordentligt i början med minst 60-100mg per dag.

Vilka biverkningar kan progesteronkräm ge?

Fråga:
Vad kan man få för biverkningar av progesteronkräm? Är det farligt att överdosera?

Svar:

Nej, det är inte farligt att överdosera progesteron. En gravid kvinna producerar höga mängder progesteron och vid konstgjord befruktning får man ofta progesteronvagitorier på 400mg styck att använda 3 gånger per dag!

Man kan dock bli trött och slö men även nedstämd av en för hög dos progesteron. En del personer kan känna yrsel och illamående. Kan påminna om baksmälla.

Oralt progesteron ger oftare den typen av biverkningar än transdermalt/vaginalt/rektalt progesteron.

Vaginalt progesteron kan ge lokal irritation.

Det är betydligt vanligare att man får biverkningar för att man använder FÖR LITE progesteron.

Det kan låta motsägelsefullt men progesteron fungerar olika beroende på om dosen är låg eller hög. Continue Reading »

Var någonstans smörjer man progesteronkräm?

Fråga:
Var någonstans smörjer man progesteronkräm?

Svar:

Man smörjer krämen där man har lite tunnare hud och många blodkärl nära huden, tex Continue Reading »

Top